Vanaf 1 juli 2017 voert CBR een nieuw systeem in voor de theorie-examens van auto, motor en bromfiets. Het nieuwe theorie-examen is getest en de kandidaten blijken tevreden. Uit de test blijkt dat het slagingspercentage 2% hoger is.
Nieuwe theorie-examen
In het nieuwe theorie-examen dat 1 juli 2017 gelanceerd wordt, is geen antwoordtijd per vraag ingesteld en kunnen de kandidaten theorievragen markeren. De kandidaten kunnen nu de examentijd zelf indelen, door het examen heen bladeren en later op de gemarkeerde vragen terug vallen. Deze opties gelden niet voor het examenonderdeel “gevaarherkenning” in het theorie-examen voor de auto. Aan de inhoud van de theorie-examens wordt niks veranderd.
Nieuw en getest
Zaterdag 18 februari was het nieuwe theorie-examen getest op de examenplaatsen: Amsterdam, Arnhem, Barendrecht, Eindhoven en Zwolle. Die dag zijn er ruim 1.200 kandidaten geweest die het nieuwe systeem hebben getest. De kandidaten waren zeer tevreden met het nieuwe examen. Ongeveer driekwart heeft gebladerd en gemarkeerd en 96 procent van de kandidaten vond het zeer prettig om tijdloos door het examen te bladeren.
Plannen voor de toekomst
CBR zoekt nu al naar meer mogelijkheden hoe zij het theorie-examen kunnen verbeteren. Eén van de mogelijkheden is dat er een vraag wordt ingevoerd waarbij de kandidaat het antwoord moet aanwijzen in een afbeelding. Dit zou het theorie-examen interactief maken. Het CBR heeft nog niet bekend gemaakt of deze vragen in het theorie-examen verwerkt worden.